EKH

drie dagdelen zijn. Dus ontwikkelde EKH de cursus in eigen beheer en ging ze op zoek naar een instantie die als uitvoerend opleider wilde optreden. Dat viel aanvankelijk nog niet mee. Immers: in een land als het onze zijn weliswaar heel wat keurmeesters nodig, maar jaarlijks zullen er slechts enkele tientallen moeten worden opgeleid. En vind dan maar eens een organisatie die voor een dergelijke klein potentieel een complete cursus wil faciliteren… Opleiding en toetsing Het lukte uiteindelijk bij het Verticaal Transport Centrum in Ede. EKH- leden kunnen daar inmiddels alweer vele jaren terecht om hun mensen tot keurmeester te laten opleiden. Dat wil zeggen: betaalbaar én op de kwalitatief meest hoogwaardige wijze. Deelnemers aan de cursus ‘Onder de haak’ volgen maar liefst 6 dagdelen theorie, 6 dagdelen praktijk, 1 dagdeel communicatie, 1 dagdeel instructie trekbank en 2 dagdelen herhaling en examen- oefening. Voor ‘Boven de haak’ is dat: 4 dagdelen theorie, 2 dagdelen praktijk, 2 dagdelen NEN 3140 theorie en praktijk, 1 dagdeel communicatie en 1 dagdeel examen- voorbereiding. Daar kan geen andere opleider tegenop. En daarna? Daarna vindt de toetsing plaats. EKH vond daarvoor onderdak bij het Nederlands Examencentrum in Barneveld NECV, een onafhankelijk en door DNV-GL goedgekeurd instituut. Wie daar voor het examen slaagt, ontvangt een persoons- gebonden certificaat en mag zich EKH-keurmeester noemen. Een titel die zowel Arbeidsinspectie en verzekeraars als bonden en andere instanties erkennen en die de door de overheid vereiste deskundigheid aantoont. Een zorg minder voor EKH-leden, maar natuurlijk vooral voor hun klanten. Gaat er met hijsen of heffen in een werkomgeving onverhoopt iets mis, dan kunnen zij aantonen dat er in technische zin in elk geval álles aan gedaan is om ongelukken te voorkomen. 45

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=