EKH
De werkvoorschriften voor keuring van hijs- en takelwerktuigen (‘Boven de haak’, dus) waren al kort na het ontstaan van EKH vastgelegd en geaccepteerd. Voor de werkvoor- schriften voor keuring van hijsgereed- schappen (‘Onder de haak’) was meer tijd nodig. Dat kwam onder meer door de regelmatige aanpassing vanwege nieuw ontwikkelde materialen, veranderende wetgeving etc. Maar ook bestonden er in de branche lange tijd verschillende interpretaties van wetten. EKH hield echter consequent vast aan de eigen werkvoorschriften. Dát bleef ook elders niet onopge- merkt. Ook bij de TCVT dus, waar in Werkkamer 1 afgevaardigden uit onder meer de bouw- en mobiele kranenwereld, de funderings- industrie, de petrochemie en de overheid zitting hebben. ‘Het onderstreept dat EKH niet zomaar een toevallig clubje is dat louter en alleen regeltjes formuleert om het gewin van zijn leden positief te beïnvloeden’, zei toenmalig voorzitter Fred Noordegraaf. ‘We zijn weliswaar een relatief kleine brancheorganisatie, maar we nemen onze taak uiterst serieus. De veiliheid staat daarbij steeds voorop. Deze erkenning is de allermooiste beloning voor de grote hoeveelheid tijd, geld en energie die we daar samen met onze leden continu in steken.’ Basisnorm Overigens heeft ook EKH inmiddels al weer vele jaren zitting in Werk- kamer 1 van de TCVT. Dat is goed en nuttig. Want hoewel er tussen de verschillende belanghebbenden natuurlijk altijd wel verschil van mening is, over een basisnorm moeten de partijen het eens zijn. Het gaat tenslotte om belangrijke zaken als veiligheid en betrouwbaarheid. ERKENNING DOOR TCVT: DE ALLERMOOISTE BELONING Konden EKH en de bedrijven met het EKH-keurmerk in het begin alleen zélf roepen dat ze hun vak verstonden, inmiddels is er alom erkenning. Een prachtige kroon op het werk was er in september 2012. Toen besloot een college van deskundigen van de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport (TCVT) de EKH-werkvoorschriften ‘leidend’ te verklaren. 39
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=